معرفی رسمی کراس‌اوور فول سایز کیا تلوراید در نمایشگاه دیترویت


 

 

کیا در ماه سپتامبر 2018 در اقدامی غافلگیرانه، برای پیش‌نمایش کراس‌اوور فول سایز جدید تلوراید، بجای نمایشگاه خودرو، از نمایشگاه هفتهٔ مُد نیویورک استفاده کرد؛ بااین‌حال هرچند خودرویی که در نمایشگاه مُد به نمایش درآمد در اصل نسخهٔ تولیدی تلوراید بود اما یک نمونهٔ تک ساخت محسوب می‌شد که با همکاری طراح مُد، براندون مکسوِل طراحی و ساخته شده بود. حدود یک ماه بعد نیز کیا چهار کانسپت مختلف از تلوراید را در نمایشگاه سما معرفی کرد. حال پس از این پیش‌نمایش‌ها، سازندهٔ کره‌ای رسماً نسخهٔ تولیدی و نهایی کراس‌اوور فول سایز جدید خود را در نمایشگاه دیترویت معرفی کرده است.

 

 

 

تلوراید در اصل پسرعموی کراس‌اوور جدید هیوندای پالیسید محسوب می‌شود و بزرگ‌ترین خودرویی است که تاکنون نشان کیا روی آن چسبانده شده است. این خودرو که جایگزین مدل موهاوی محسوب می‌شود، مجهز به سه ردیف صندلی بوده و ظرفیت حمل هشت نفر را دارد. کیا با تلوراید بخش شلوغ، رقابتی و البته محبوب کراس‌اوورهای فول سایز بازار ایالات‌متحده را هدف قرار داده است و در بازار با رقبای سرسختی چون شورلت تراورز، فورد اکسپلورر، هوندا پایلوت و فولکس‌واگن اطلس مواجه خواهد بود.

در جلوی تلوراید کاپوت عضلانی، چراغ‌های مربع شکل و جلوپنجرهٔ بزرگ با تریم کرومی دیده می‌شود که تا حدودی نسل قبلی جی‌ام‌سی یوکان را یادآوری می‌کند. در بخش جانبی اما تریم کرومی اطراف پنجره‌ها، گلگیرهای برآمده و رینگ‌های مشکی‌رنگ، شخصیت جذابی به این کراس‌اوور کره‌ای بخشیده‌اند. کیا در بخش عقبی تلوراید نیز با چراغ‌های عمودی، نمای ساده‌ای را به نمایش گذاشته است که ازجملهٔ ویژگی‌های قابل‌توجه آن می‌توان به محافظ فلزی زیر سپر و سر اگزوز دوتایی در سمت راست آن اشاره کرد.

 تلوراید علاوه بر پلت‌فرم، در پیشرانه و گیربکس هم با پالیسید اشتراک دارد و از همان پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 استفاده می‌کند. این موتور 290 اسب بخار قدرت و 355 نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به‌صورت استاندارد به چرخ‌های جلو و به‌صورت سفارشی به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند. تلوراید صرفاً با همین یک موتور به بازار عرضه خواهد شد. به گفتهٔ کیا، این خودرو می‌تواند تا 2270 کیلوگرم بار را بکسل کند.

 

 

 

تلوراید از چهار حالت رانندگی معمولی شامل هوشمند، اقتصادی، اسپرت و راحت به همراه دو حالت برفی و AWD Lock برای شرایط آب‌وهوایی سخت برخوردار است که در حالات هوشمند و اقتصادی، نیروی موتور صرفاً به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. در حالت راحت و برفی اما نیرو با نسبت 80 به 20 بین محورهای جلو و عقب توزیع می‌شود درحالی‌که در حالت اسپرت این نسبت به 65 به 35 در جلو و عقب تغییر پیدا می‌کند؛ و نهایتاً حالت AWD Lock نیز نیرو را به‌صورت مساوی بین محورهای جلو و عقب توزیع می‌کند.

 

 

 

کیا در داخل تلوراید برای راننده و هفت سرنشین دیگر تجهیزات زیادی را در نظر گرفته که مهم‌ترین آن‌ها یک صفحه‌نمایش 10.25 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با پشتیانی از کارپلی و اندروید اتو است. سیستم صوتی هارمن کاردون با 10 بلندگو، شش پورت USB و شارژر بی‌سیم هم از دیگر ویژگی‌های داخلی قابل‌توجه این خودرو هستند. تلوراید از سیستم‌های ایمنی زیادی هم برخوردار است که تعدادی از آن‌ها به‌صورت استاندارد و تعدادی با پرداخت هزینهٔ اضافی ارائه می‌شوند.

 

 

 

ازجملهٔ این سیستم‌های ایمنی می‌توان به هشدار خروج از خط، سیستم حفظ حرکت میان خطوط، کروز کنترل هوشمند، پایش نقاط کور، سیستم دید اطراف، هشدار برخورد جلو، سیستم کمکی جلوگیری از برخورد عقب، سیستم خروج ایمن و سیستم کمکی رانندگی در بزرگراه اشاره کرد. این خودرو همچنین به سیستم هشدار صندلی‌های عقب هم مجهز است که برای تشخیص حضور کودک یا حیوانات را در صندلی‌های ردیف دوم و سوم، از سنسورهای اولتراسونیک استفاده می‌کند و در صورت تشخیص در هنگام قفل کردن درها، به راننده هشدار می‌دهد. تلوراید در کارخانهٔ کیا در جورجیا به تولید می‌رسد و از اواخر امسال در تیپ‌های LX، EX، S و SX به بازار عرضه خواهد شد.