Enter Title


آشنایی با نحوه کار سیستم تهویه مطبوع و تفاوت آن با سیستم اتوماتیک

خیلی از افراد هنگام خرید خودرو گمان می کنند که سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در واقع همان کولر است ولی در واقع، خودرویی که مجهز به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک است، از مدلهای فاقد این سیستم یا دارای کولر معمولی گران تر هستند، حال دلیل این امر چیست؟

در ابتدا باید بدانیم که سيستم کولر خودرو چگونه کار می کند. Air conditioning یا اصطلاحا AC فرایندی است که در آن مایعی تا حد څنگ شدن فشرده و تبخیر می شود و به کمک فن به درون اتاق پمپ می شود تا از گرمای اتاق کاسته شود و محیط راحت تری را برای سرنشینان فراهم کند. این سیستم با کمک تعداد زیادی فشرده سازه تبادل کننده گرما وفن این نتیجه را ممکن می سازد


مراحل کار کولر خودرو


• ماده خنک کننده در حالت گاز، توسط فشرده ساز، که نیروی آن توسط تسمه ای تامین می شود، قشرده می شود و گاز را به وضعیت فشار بالا تبدیل می کند • ماده خنک کننده وارد کندانسور (متراکم کننده) که معمولا در جلوی رادیاتور است، می شود و به حالت مایع تبدیل می شود

• ماده خشک کننده وارد خشک کن می شود و در این مرحله رطوبت آن گرفته می شود

• مایع درون یک لوله - روزنه پمپ می شود و وضعیت آن از فشار بالا به فشار پایین تبدیل می شود و حال آن به گاز سرد تغییر می کنند. مرحله ۵ ماده خنک کننده سرد در حالت گازدرون تبخیر کننده جاری می شود. این تبخیر کننده به صورت یک تعویض کننده دما عمل میکند و هوایی که توسط فن از میان عبور می کند را خنک کرده و در نهایت به درون اتاق پمپ می شود.

• در این سیستمها درجه دمای هوای ورودی به کابین، به دمای هوای محیط بیرون بسیار بستگی دارد و تبخیر کننده فقط تاحد مشخصی می تواند هوا را خنک کند و به این معنی است که شما باید دائما دمای کولر خودرو را تغییر دهید تا به درجه مورد نظر خود برسید. اصطلاحا به این سیستم در دنیای مهندسی، حلقه دائمی گفته می شود، یعنی این سیستم دائما در حال دریافت ورودی، انجام پردازشی روی ورودی ( در اینجا عملیات خنک کردن) و ارائه خروجی است و تغییر در این حلقه دائمی باید به صورت دستی انجام شود یعنی باید به صورت دستی دمای کولر خودرو را تغییر دهید تا به دمای مورد نظر خود برسید.


حال سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک چه فرقی با سیستم بالا دارد؟

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، همانند کولر عمل می کند ولی دیگر دمای مورد نظر حدس و گمان نیست. این سیستم به شما اجازه میدهد تا دمای اتاق را حتی با دقت نیم درجه تنظیم کنید. این دستاورد استفاده از سیستم حلقه بسته کنترل شده با اصطلاحا حلقه بازخوردی است. جمله بالا به این معنی است که خروجی این مکانیزم به فرمی از اطلاعات تبدیل می شود و به عنوان بازخورد به کنترلر ورودی داده می شود و به همین علت است که می توانید آن را کنترل کنید. به عنوان مثال اگر شما درجه دما اتاق را روی ۱۷ درجه تنظیم کرده باشید، سیستم دائما در حال اندازه گیری دمای هوای خروجی است و اطلاعات آن را به عنوان بازخورد به کنترلر می فرستد و دما را ثابت روی ۱۷ درجه نگه می دارد. حال ممکن است برای شما این سوال پیش بیاید که این سیستم چگونه می تواند دما را کنترل کند؟ این امر به راحتی با تغییر ابعاد ساده این سیستم، مثل سرعت فن صورت می گیرد. اگر کنترلر متوجه شود که دمای محیط بیرونی در حال افزایش است، سرعت فن را افزایش میدهد و هوای سرد سریع تر به داخل اتاق پمپ میشود و دمای اتاق کمتر خواهد شد. عنصر دیگری که با آن میتوان دما را کنترل کرد، شدت تبخیر کننده روی ماده خنک کننده است.سیستم های تهویه مطبوع اتوماتیک پیشرفته تر، از سنسورهای خورشیدی تعبیه شده روی داشبورد استفاده می کنند تا میزان گرمای ورودی به اتاق از طریق اشعه های خورشید را محاسبه کنند و اگر میزان زیادی از این تشعشعات توسط این سنسورها حس شود، به صورت اتوماتیک، شدت کارکرد سیستم بیشتر می شود تا راننده و سرنشینان موج گرما و تغییر دما را احساس نکنند. اگر در محلی زندگی شما، وضعیت هوا پایدار است و خودروی شما سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دارد، شما فقط هنگامی که سوار خودرویتان میشوید، دما را تنظیم می کنید و بقیه کارها را به عهده این سیستم هوشمند بسپارید. امروزه اکثر خودروها دارای کولر هستند و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به عنوان اپشن اضافی در نظر گرفته میشود، تمامی مدل های روز خودرویی در جهان دارای این اپشن هستند.