آشنایی با انواع چراغ های جلو خودرو
چراغ های جلويی ماشین هالوژن
قديمــی تريــن چراغ های جلويی ماشــين اســتفاده شــده در خودروهــا هســتند. بــرای ســاخت ايــن مــدل چــراغ ها از عناصــری اســتفاده مــی شــد کــه هزينه ســنگيني روي دســت خودروســازان مــی گذاشــت. بعدهــا رشــته هايی از جنــس تنگســتن کــه شــبيه بــه لامــپ هــای رشــته های خانگــی هســتند بــه عنــوان وســيله ای بــرای حــل ايــن مشــکل روی ماشــين هــا نصــب شــد. از اواســط دهــه ی 60ميــلادی تــا بــه حــال ايــن رشــته هــای تنگســتنی در حبــاب هالوژنــی جــای گرفتنــد تــا عملکــرد و طــول عمــر ايــن چــراغ هــا را افزايــش دهنــد. تــا مدتهــا رشــته هــای تنگســتن و چراغهــای هالــوژن نــور را بــا لنزهايــی روی جــاده متمرکــز مــی کردنــد، ايــن لنزهــا طــوری تعبيــه شــده بــود تــا بــه عنــوان پوشــش دوم چــراغ نيــز عمــل کنــد. امــا حــالا عملکــرد ايــن دو از يکديگــر کامــلا جــدا شــده اســت؛ از ســال 1990ميــلادی در ســاخت پوشــش خارجــی ايــن چــراغ هــا بــه جــای شيشــه از پلــی اســتر اســتفاده شــد کــه هــم ســبکتر و هــم مســتحکم تــر بــود و نــور از ايــن حبــاب بــا اســتفاده از يــک ســری لنــز پيچيــده منعکــس مــی شــد(مانند پــژو206 ) در مــدل ديگــر پرتــو نــور مــی توانــد بــه وســيله ی يــک لنــز پروژکتــور هدايــت شــود(مانند ســوزوکی ويتــارا) بــه دليــل قيمــت پاييــن و عمــر طولانــی ايــن چــراغ هــا کــه بــه 500تــا 1000ســاعت مــی رســد؛ حبــاب هــای هالوژنــی از جملــه معمــول تريــن نــوع چــراغ هــای مصرفــی هســتند. حبــاب هــای هالــوژن55 وات انــرژی ايجــاد مــی کند کــه بيشــتر آن بــا تبديــل شــدن بــه گرمــا( بــه جــای نــور) هــدر مــی شــود.
چراغ های جلويی ماشین HID(زنون)
ايــن نــوع از چــراغ هــای جلويــی ماشــين بــا گــرم کــردن مخلوطــی از چنــد نــوع فلــز کميــاب و گاز بــرای توليــد نــور ســفيد کمرنگــی اســتفاده مــی شــود( ماننــد هيونــدای آزرا و مــزدا 3) بــه کار رفتــه اســت. که دو تــا ســه مرتبــه روشــن تــر از چــراغ هــای هالــوژن هســتند و پرتــو نــور آنهــا ممکــن اســت بــرای ديگــر افــراد حاضــر در جــاده آزار دهنــده باشــد. عــلاوه بــر نــور قــوی تــر، لامــپ هــای قــدرت کمتــری بــرای عملکردشــان نيــاز دارنــد. معمــولا اين چراغها35وات هســتند و2000 ساعت قابليت استفاده دارند چراغهــا HIDدارای مقــداری گاز زنــون هستند و بــه نــام چراغهــای زنــون مشــهورند.در واقــع گاز زنــون چــراغ هــای HID را از حالــت چشــمک زدن به هنــگام روشــن شــدن حفــظ مــی کنــد و باعــث مــی شــود نــور يکدســت تــری ايجــاد شــود. معمــولا چنــد دقيقــه طول مــی کشــد تــا اين چراغ ها روشنايي کامل خود را به دست آورند. چراغهاي HID بــه خاطــر نــور ســفيد رنــگ و رنــگ جزئــی آبــی در گوشــه هــا بــه راحتــی قابــل تشــخيص هســتند. ايــن چــراغ هــا در اواســط دهــه ی 90 ميــلادی در دســترس قــرار گرفتنــد و امــروز بــرای خيلــی از مــدل هــا بــه عنــوان گزينــه ی انتخابــی قــرار داده شــده اســت. بــه دليــل اســتفاده از عناصــر کميــاب در ســاختار ايــن چــراغ هــا قيمــت آنهــا نيــز بالاســت.
چراغ های جلويی ماشین LED
در واقــع چراغ های LED يا ديود نوري راه زيادي را طي کرده که تــا بــه چــراغ هــای اتومبيــل تبديل شود.از چراغ هاي چشــمک زن روی کيــس هــای کامپيوتــر ســاده تبديل بــه بخــش مهمی درماشــين هــای مــدرن، گوشــی ها و تلويزيون ها شده است .شايد تــا بــه حــال توجــه نکرده باشيد اما ازايــن نــوع چــراغ هــا امــروزه در اکثــر ابزارهــای ســرگرمی و وسايل داخلــی ماشــين ها اســتفاده مي شود. همچنيــن دســته ای از اين چــراغ ها در مه شــکن، راهنمــای خــودرو و چــراغ هــای ترمــز ماشــين نيــز اســتفاده شــده اســت. طراحــان ماشــين عاشق اين چــراغ هــا هســتند چــرا کــه انــدازه ی کوچــک آنهــا باعــث مــی شــود در هــر فضــای کوچکــی جــا بگيرند. اگرچــه امــروزه چراغهــای نســبت بــه چــراغ هــای HID نــور کمتــری توليــد مــی کننــد امــا نســبت بــه چــراغ هــای هالــوژن نــور بســيار بيشــتری توليــد مــی کننــد.علاوه بر اين چراغ هاي LED عمري برابر 1500 ساعت دارند. اگــر هنگامــی کــه يک چراغ زنون يا هالوژن روشن باشد بــه حبــاب آن دســت بزنيــد دســتتان قطعــا خواهــد ســوخت . امــا اين گرمــای شــديد در مورد چراغ هايLED صــدق نمي کند.يکــی از بزرگترين فوايد آن اين است که انــرژی مصرفــی خــود را بــه جــای گرما بــه نور تبديل مي کند!در واقــع بيشــتر گرمــای توليــد شــده توســط ايــن چراغ هــا در صفحه الکتريکي آنها پخش می شــود نــه در حبــاب آنها!
چراغ های جلويی ماشین لیزری
کمپانــی ب ام و اوليــن برنــدی اســت کــه از ليــزر بــرای چــراغ هــای جلويــی ماشــين در مــدل لوکــس هيبريــدیi8 بــه عنــوان گزينــه سفارشــی اســتفاده کــرد . امــا قبــل از اينکــه بــرای ايــن طــرح پيچيــده هــزاران دلار خــرج شــود بايــد توجــه کــرد کــه ايــن کمپانــی قــرار نيســت از نــور ليــزر برنــده بــرای جــاده اســتفاده کنــد اشــعه ی ليــزر روی ابــری از گاز فســفر زرد متمرکــز است کــه گاز برانگيختــه مــی شــود و نــور ســفيد شــديدی را نشــر مــی کنــد و زمانــی کــه آن نــور منعکــس و پخــش مــی شــود ، جــاده ی روبــرو را روشــن مــی کنــد. نــور ســفيد ســاطع شــده از ليــزر، راه روبــه رو را روشــن مــی کنــد. در ابتــدا از سيســتم روشــنايی ليــزری بــرای نورهــای بــالا اســتفاده مــی شــود. کمپانــی ب ام و ادعــا مــی کنــد کــه ايــن چــراغ هــای جديــد کوچکتــر بــوده و انــرژی کمتــری اســتفاده مــی کننــد و تــا 600 متــر روبــه روی ماشــين را روشــن مــی کننــد در حالــی کــه چــراغ هــای LED تــا 300 متــر را روشــن مــی کردنــد.