کیا سراتو کوپه (cereto)
مدل کوپ، پس از «سدان» چهار در و «هاچبک» پنج در، سومین طراحی جدید سال ۲۰۱۴ در سری خودروهای فورته – سراتو کمپانی کیا به شمار میرود. با وجود طراحی بینقص، همزمانی با خودروهایی مانند سیویک کوپه، سایون TC، و همینطور النترای کوپه از کمپانی هیوندای، شرایط رقابت را برای این خودرو بسیار سخت کرده است. کیا سراتو کوپ که در کره با نام K3 و در سایر بازارها فورته نامیده می شود، از عناصر طراحی دیگر سراتوها، فقط کاپوت و سپر جلو را استفاده کرده و دارای طول و عرض بزرگتر و ارتفاع بیشتری نسبت به مدل سراتو کوپ قبلی است. بر این اساس، فضای بیشتری در داخل کابین ایجاد شده است و میتوان گفت که حدود ۵ سانتیمتر به فضای پاها اضافه شده است. عنصر دیگری که میتواند در طراحی جدید، کاربرد زیادی داشته باشد، فضای بزرگتر برای حمل وسایل با ورودی عریضتر است. بدنهٔ بزرگتر معمولاً به معنی زیاد شدن وزن کلی است، ولی کیا، در خودروی کوپ جدید خود، از فولاد با مقاومت بالا استفاده کرده که میتواند باعث کاستن از وزن کلی خودرو شود.
طراحی دوباره، دو نوع موتور جدید انژکتور مستقیم برای این مدل به ارمغان آورده است. در مدل پایه کوپ EX، موتور ۲ لیتری چهار سیلندر، میتواند به اندازه موتور ۲/۴ لیتری مدل سال گذشته، یعنی ۱۷۳ اسب بخار، قدرت ایجاد کند. برای این بررسی، از مدل کوپ توربوشارژر SX استفاده شد که با شرایط اسپرت کامپکتی خود، از موتور ۱/۶ لیتری توربو چهار سیلندر، ۲۰۱ اسببخار قدرت تولید میکرد. البته، موتور مورد استفاده در این مدل، با ولو استر توربو و کیا سراتو SX هاچبک، مشترک است. مانند همهٔ موتورهای توربوی امروزی، کوپ SX، در بازهای طولانی از دور موتور میتواند گشتاور تولیدی خود را حفظ کند. ۲۶۴/۴ نیوتنمتر، گشتاوری است که موتور سراتو کوپ SX تولید میکند و در دور موتورهای ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس خواهد بود. همچنین، زمانبندی پیوسته سوپاپها، انعطافپذیری زیادی برای موتور ایجاد کرده است و نگرانی کمتری را در مورد دنده کنونی به همراه دارد. سراتو کوپ در حالت استاندارد، دارای سیستم گیربکس ۶ دنده دستی است و برای دریافت سیستم ۶ دنده اتوماتیک، باید چیزی حدود هزار دلار دیگر خرج کرد. در سیستم گیربکس دستی، کلاچ به سختی پایین رفته و تعویض دنده، واقعاً احساس میشود؛ در حالی که تغییر دندهها در سیستم اتوماتیک، راحت و با آرامش انجام میشود. البته در همین سیستم اتوماتیک، بر روی فرمان خودرو، پدال شیفتر برای تعویض دستی دندهها در نظر گرفته شده است.
طبق گفته کیا، SX توربو شارژر، نُت اگزوز مخصوص به خود را دارد. البته چیزی که مشاهده شد، صدای دو لوله خروجی اگزوز، تقریباً همان صدای استاندارد اسپورتهای کوپه است و برخلاف مدلهایی مانند فورد فوکوس ST و فولکس واگن GTI، سراتو نتوانسته صدایی منحصر به فرد داشته باشد.
کیفیت کار کیا در داخل کابین به خوبی نمایان است. پوشش فوم بر روی سقف و سایر سطوح داخلی گسترده شده است. صندلیهای جلو، تکیهگاههای بسیار خوبی دارند و برای مسافتهای طولانی بسیار مناسب هستند. همانند تمام طراحیهای کیا، سراتو نیز میتواند، در داخل کابین، از طراحیهای سفارشی مانند گرمکننده چرخ فرمان، صندلی با جریان هوا برای راننده، و گرمکننده صندلیهای جلو و عقب استفاده کند. همچنین، یک دوربین نمای عقب که به صورت استاندارد برای خودرو ارائه میشود، میتواند شرایط سخت دید عقب راننده را آسان کند.
یکی از اصول طراحی هر خودرو، این است که هر چه خودرو سریعتر بتواند برود، باید از ترمزهای مطمئنتری برخوردار باشد. بنابراین، کیا نیز در مدل SX، از دیسک ترمزهای بزرگتری استفاده کرده است. عملکرد آنها چندان در اتوبان قابل دفاع نیست، ولی در عین حال، حسّ «عملکرد خطی در ترمز» را منتقل میکنند و وقتی شروع به پایین آوردن پدال ترمز میکنید، متوقف شدن خودرو نیز شروع میشود. همچنین سیستم تعلیق نیز بهبود یافته و سواری با آن حسّ آرامش و اطمینان بهتری نسبت به مدل قبلی SX ایجاد میکند
مشخصات فنی خودرو
نام خودرو کیا سراتو کوپ
تعداد سیلندر 4
تعداد سوپاپ 16
حجم موتور 1591 سی سی
قدرت موتور 124 اسب بخار
شتاب صفر تا صد 11.3 ثانیه
وزن 1282 کیلوگرم
طول 4480 میلیمتر